Het is weer tijd voor de jaarverslagen. Het verhaal over iets dat is geweest. Maar het is meer dan een opsomming van feiten uit het verleden. Het is een mooi marketinginstrument waar je een goed beeld kan geven over de doelstellingen, strategie en plannen van jouw bedrijf. Maar dan moet je het wel aantrekkelijk maken voor een grotere doelgroep dan alleen jouw stakeholders. Hoe? Door gebruik te maken van een goede vormgeving met passend materiaal.
Onze tips als het gaat om beeld
- Laat het beeld aansluiten bij het thema. Dit thema wordt de kapstok waar tekst en beeld aan opgehangen wordt. Pas op dat je niet te veel met één foto wilt vertellen. Kies voor een duidelijke boodschap per beeld.
- Zorg voor eenheid. Houd je zo veel mogelijk bij één stijl van fotografie. Bijvoorbeeld zelfde soort compositie, scherpte-diepte en sfeer.
- Kies bewust voor kleur of zwart/wit. Heeft de huisstijl één specifieke kleur, zoek dan naar beeld dat deze kleur accentueert.
- Kies je voor een fotograaf of voor stockbeeld? Deze keuze is meestal afhankelijk van het budget en de creatieve wensen. Daarnaast is het ook mogelijk om de vormgever te vragen stockbeelden te bewerken, zodat je er een spannende eigen draai aan geeft.
- Maak gebruik van bewegend beeld. Dat is een groot voordeel van een online ten opzichte van een geprint jaarverslag. Je ziet de medewerker zelf (een deel van) het verhaal vertellen.
- Icoontjes en infographics verduidelijken jouw verhaal. De lezer ziet in één oogopslag waar het artikel over gaat of waar hij of zij zich in het verhaal bevindt.
- En wat dacht je van film? De gemeente Veere maakt al een paar jaar een jaarverslagvideo:
https://www.veere.nl/sociaal-jaarverslag/
Onze tips als het gaat om tekst
Hoe zorg je voor aansprekende teksten in je jaarverslag?
Lees de tips van de schone schrijfster Olga Leever
Geïnspireerd geraakt en wil je aan de slag? Neem dan contact met mij op.
Beeld: https://unsplash.com